tirsdag 5. januar 2016

Hvor stor blir ektefellepensjonen?

I forbindelse med pensjonslivet er det to situasjoner som kan skape økonomiske utfordringer. For det første når man blir pensjonist. Da opplever de fleste en sterk nedgang i inntektene – noe som skaper en ny økonomisk hverdag. For det andre når man mister en ektefelle, samboer eller partner. I tillegg til sorgen må man håndtere at inntektene faller ytterligere – samtidig som mange utgifter ligger på samme nivå.

Mens de fleste skaffer seg et anslag på egen alderspensjon, har nok de færreste et godt bilde av ektefellepensjonen. Årsaken er at reglene er kompliserte og at man ikke vet når den ene parten i et ekteskap eller partnerskap vil falle fra. En gjenlevende- eller ektefellepensjon skal kompensere for reduksjonen av familiens pensjonsinntekter og gjøre det lettere å håndtere de økonomiske utfordringene som skapes. Slike pensjoner finnes både innenfor folketrygden og tjenestepensjonsordninger. I det videre legges til grunn av begge partnerne er pensjonister over 67 år. Videre vil det kun redegjøres for hovedpunktene i ordningene.

Gjenlevendepensjon i Folketrygden
I folketrygden kalles denne pensjonen for gjenlevendepensjon og kan gis både til ektefeller og registrerte partnere. Den kan også gis til samboere dersom de har eller har hatt barn med den avdøde samboeren eller tidligere har vært gift med denne personen. Når den gjenlevende er over 67 år, blir det ikke gitt en særskilt gjenlevendepensjon. I stedet blir det foretatt en ny beregning av gjenlevendes alderspensjon. Differansen blir kalt gjenlevendefordel. Dersom man gifter seg på nytt, blir disse fordelene tatt bort. Det skal sendes søknad på eget skjema.

For det første får gjenlevende øket sin grunnpensjon fra 90% til 100% av grunnbeløpet i folketrygden. Dette under forutsetning av 40 års medlemskap i folketrygden. Det utgjør i dag ca 9.000 pr år.

I tillegg blir det foretatt en ny beregning av gjenlevendes tilleggspensjon. Den skal fastsettes som det største av gjenlevendes eksisterende tilleggspensjon og 55% av begges tilleggspensjon. Vi kan generelt si at dersom avdøde hadde en liten tilleggspensjon og gjenlevende en større tilleggspensjon, blir gjenlevendes tilleggspensjon uforandret. Dersom avdøde hadde en høy tilleggspensjon, gir det siste alternativet den største økningen av  tilleggspensjonen.

Offentlig tjenestepensjon
I tillegg til gjenlevendefordelene gjennom folketrygden finnes det etterlattepensjon innenfor den offentlige tjenestepensjonen. Den blir den beregnet på ulike måter – avhengig av gjenlevendes alder og når avdøde ble innmeldt i den offentlige pensjonskassen. Den gjelder for ektefeller og registrerte partnere, men ikke for samboere. Reglene er kompliserte, men dersom gjenlevende er født etter den 1.7.1950 og avdøde var innmeldt i pensjonskassen etter 1.10.76, blir det foretatt en nettoberegnet ektefellepensjon. Den er 9% av avdødes pensjonsgrunnlag. Pensjonsgrunnlaget beregnes som opprinnelig pensjonsgrunnlag justert for lønnsveksten siden pensjonering. Dersom det oppjusterte pensjonsgrunnlaget er 500.000 blir altså ektefellepensjonen 500.000 x 0,09 = 45.000 pr år. Dersom avdøde hadde mindre enn 30 års medlemskap blir pensjonen avkortet.

De som ikke får en nettoberegnet ektefellepensjon, får en bruttoberegnet pensjon. Denne pensjonen beregnes som 39,6% av avdødes pensjonsgrunnlag. Også her gjøres det en avkortning i forhold til antall års medlemskap. De som kommer best ut er de såkalte gullenkene. Dersom pensjonsgrunnlaget til avdøde er 500.000 får de en ektefellepensjon på 500.000 x 0,396 = 198.000 pr år som ikke samordnes med egen pensjon. Den kommer altså i sin helhet den gjenværende ektefelle til gode. For de øvrige som får bruttoberegnet sin ektefellepensjon blir det foretatt en samordning med egen pensjon – derved blir pensjonen langt lavere enn for gullenkene. At ektefellepensjonen er bruttoberegnet betyr at den blir samordnet med gjenlevendepensjonen i folketrygden. Det vil si at den reduseres med gjenlevendefordelene som beregnes av NAV.

Innskuddsbasert tjenestepensjon i privat sektor
I privat sektor er gjenlevendes rett til ektefellepensjon avhengig av om avdøde hadde en innskuddsbasert eller ytelsesbasert tjenestepensjon. I en innskuddsbasert tjenestepensjon tilhører pensjonskapitalen arbeidstakeren og ved død skal den forvaltes som arv. Først skal pensjonskapitalen benyttes til en barnepensjon for barn under 21 år som medlemmet har forsørgeransvar for. Er pensjonskapitalen større enn det som er nødvendig for å gi hvert barn en årlig barnepensjon på 1G til de fyller 21 år, skal det overskytende utbetales som pensjon til gjenlevende ektefelle, samboer eller registrerte partner i løpet av 10 år.

Ytelsesbasert tjenestepensjon i privat sektor
Ytelsesbaserte tjenestepensjoner fungerer på en annen måte. Her er det ikke noe krav om at ektefellepensjon skal være en del av pensjonen. Det er altså en forhandlingssak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Dersom en ektefellepensjon er inkludert, omfatter den også registrerte partnere, men ikke samboere. Dersom samboere skal ha noen krav, må det være en eksplisitt del av forsikringsavtalen. Det må også være avtalt om pensjonsutbetalingen skal avkortes i forhold til ektefelles øvrige inntekter og om utbetalingene skal være livsvarige eller begrenses til et visst antall år. Utbetalingene skal minimum strekke seg over 10 år.

Uansett hvordan ektefellepensjonen beregnes vil det skapes en ny økonomisk situasjon for gjenlevende ektefelle. Utfordringene er kanskje spesielt knyttet til å håndtere husleie og andre boligutgifter. Disse utgiftene er relativt faste og blir ikke påvirket av at antall personer i husholdet reduseres. Selv om det ikke er noe hyggelig tema, burde kanskje de fleste par sette opp noen budsjetter for å sjekke ut hvordan den økonomiske stillingen vil bli når den ene faller fra. Hvis man finner en god plan for hvordan dette skal håndteres, blir det en bekymring mindre for den som blir sittende igjen.

37 kommentarer:

  1. Hei there.We tilbyr lån fra $ 5000 til $ 900,000. Med full juridisk dokumentasjon av finansieringen samt godkjenning og lisensiering av akkrediterte midler til kunder innen 3-5 virkedager. Kontakt oss via: freedomfinancialnetwork2019@gmail.com noen av de følgende ;
    Hard penger lån,
    Personlige lån,
    Bedriftslån
    Joint venture lån
    Studielån,
    billån,
    Byggelån,
    bro over lån,
    Personlige lån,
    Boliglån, E.T.C
    Vennligst kontakt oss på; freedomfinancialnetwork2019@gmail.com

    SvarSlett
  2. vitnesbyrd om hvordan jeg fikk lånet mitt

    Hei Mitt navn er Marius Martin Morten

    Hei Mitt navn er Marius Martin Morten Jeg vil takke MRS MARY JUDY LOAN SERVICE for å hjelpe meg med min lånefond på $ 50,000.00 etter å ha blitt svindlet så lenge hvis du er interessert i et lån, vennligst kontakt ham slik at han også kan hjelpe deg med hans lånet tar ikke lang tid i 24 timer når lånet mitt var på kontoen min alle som trenger et presserende og betrodd lån, bør kontakte ham nå han er en gud sendt og en god person hans e-post: mary.judy555@gmail.com Jeg er glad for dele dette vitnesbyrdet på internett fordi han hjalp meg hvis du virkelig trenger hjelp uten å ha blitt scammed som jeg ble scammed dette er riktig lån selskapet å kontakte: Email: mary.judy555@gmail.com Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  3. TESTIMONI PÅ HVORDAN HAR DU MITT LÅN

    God dag, jeg heter Frank Fredrik Frode Jeg er statsborger i Egersund Rogaland Jeg vil vitne om den gode Lånutlåner som viste meg lys etter å ha blitt bedraget av 4 forskjellige internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter får meg til å betale mange avgifter som ikke gir noe og utgjør ikke noe positivt resultat. jeg mistet mine harde tjene penger og det var totalt 10.000USD. En dag da jeg surfer på internett, så jeg forundret meg når jeg kom over et vitnesbyrd som også ble scammed og til slutt knyttet til et legitimt låneselskap som heter MARY JUDY LOAN SERVICE (mary.judy555@gmail.com) hvor han endelig fikk sin lån, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånet selskapet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 4 forskjellige långivere som gjorde noe annet enn å lære meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble forespurt om meg, og jeg fikk et lån på $ 600,000.00 Dollars av dette store firmaet (MARY JUDY LOAN SERVICE} administrert av Mary JUDY og her er jeg i dag lykkelig med familien min fordi MARY JUDY LOAN SERVICE har gitt meg et lån, så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Har du behov for et lån raskt? Vennligst kontakt MARY JUDY LOAN SERVICE nå for lånet ditt via e-post: (mary.judy555@gmail.com) Jeg tror at andre mennesker også gir vitnesbyrd om samme ærlige utlåner Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  4. Jeg lover å dele dette låns vitnesbyrd på grunn av gudfavn i mitt liv

    Hallo,

    Jeg er Cathrine Cecilie Eli, som for tiden bor i Nordland, Norge. Jeg er enke i øyeblikket med fire barn og jeg ble sittende fast i en økonomisk situasjon i mai 2015 og jeg trengte å refinansiere og betale regningene mine. Jeg prøvde å søke lån fra ulike lånefirmaer både privat og bedrift, men aldri med suksess, og de fleste banker nektet min kreditt. Men som Gud ville ha det, ble jeg introdusert til en Guds kvinne som en privat låneutlåner som ga meg et lån på 850 000 USD, og ??i dag er en bedriftseier og mine barn har det bra i øyeblikket, hvis du må kontakte et firma med referanse til sikring av et lån uten sikkerhet, ingen kredittsjekk, ingen co-signer med bare 3% rente og bedre tilbakebetaling planer og tidsplan, vennligst kontakt Mrs Mary Judy (mary.judy555@gmail.com) Han vet ikke det som gjør dette, men jeg er så glad nå, og jeg bestemte meg for å la folk få vite mer om henne, og jeg vil at Gud skal velsigne henne mer. Du kan kontakte henne via sin epost: mary.judy555@gmail.com Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  5. TESTIMONY OF HOW I GJORT MIN LÅN FRA EN LEGIT LÅN LÅNER

    Jeg heter Daniel Egil Einar, en borger i Bergen. Jeg har blitt scammed av 4 forskjellige internasjonal internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter at jeg har betalt flere avgifter som ikke gir noe og utgjorde ikke noe positivt resultat. jeg mistet mine harde tjene penger. En dag da jeg surfer på internett med tårer i øynene, kom jeg over et vitnesbyrd om mannen som også ble scammed og til slutt ble knyttet til et legitimt lån selskap som heter MARY JUDY LOAN SERVICES (mary.judy555@gmail.com) hvor han endelig fikk lånet hans, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånefirmaet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 4 forskjellige lån långivere som gjorde noe annet enn å få meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble bedt om meg, og jeg fikk et lån på $ 270,000.00 Dollars av dette flotte firmaet (MARY JUDY LOAN SERVICES), administrert av Gary Mark, og her er jeg glad i dag fordi MARY JUDY LOAN TJENESTER har gitt meg et lån, så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Trenger du et lån snarest vennligst kontakt MARY JUDY LOAN SERVICES nå for lånet ditt via e-post: mary.judy555@gmail.com

    KONTAKT
    MARY JUDY LOAN SERVICES
    E-post: mary.judy555@gmail.com
    Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett

  6. Vitnesbyrd om hvordan livet mitt ble transformert (mary.judy555@gmail.com)

    Hei venner!!! Jeg heter Anette Anita Ann. jeg vil vitne om den gode låneutlåner som viste meg lys etter at jeg ble lurt av 2 forskjellige internasjonal internasjonal utlåner, de lover alle å gi meg et lån etter at jeg har betalt mange avgifter som gir ingenting og utgjorde ingen positive resultater. jeg mistet mine harde tjene penger og det var totalt 8000USD. En dag da jeg surfer på Internett, så jeg frustrert da jeg kom over en vitnesbyrdskvinne som også ble scammed og til slutt knyttet til et legitimt lånefirma kalt Mary Judy Financial Loan Service og e-post (mary.judy555@gmail.com) hvor hun endelig fikk lånet hennes, så jeg bestemte meg for å kontakte det samme lånefirmaet og deretter fortalte dem historien min om hvordan jeg har blitt scammed av 2 forskjellige långivere som gjorde noe annet enn å lære meg mer smerte. Jeg forklarer for virksomheten via post og alt de fortalte meg var å gråte ikke mer fordi jeg vil få lånet mitt i deres firma, og jeg har også gjort det riktige valget om å kontakte dem. Jeg fylte på søknadsskjemaet og fortsatte med alt som ble bedt om meg, og til mitt sjokk fikk jeg et lån på $ 65,000.00 Dollars av dette flotte selskapet (Mary Judy Loan Service) ledet av fru Mary Judy Gud fryktende kvinne og her er jeg i dag glad fordi dette selskapet har gitt meg et lån så jeg gjorde et løfte til meg selv at jeg vil fortsette å vitne på internett om hvordan jeg fikk lånet mitt. Trenger du et lån raskt? vennligst kontakt dette flotte firmaet nå for lånet ditt via e-post: (mary.judy555@gmail.com) hun er snill oppmuntre. Lykke til.Hennes whatsapp Telefonnummer: +1(929)267-7281

    SvarSlett
  7. Det er folk, jeg er her for å erklære at jeg aldri vil glemme dagen da damen fortalte meg at "vi skal kreditere bankkontoen din med et lån på 950.000 for å utføre mine prosjekter." Det var en stor lettelse. Jeg følte meg som å gråte. Uansett omstendighetene deres, Kredittkreditt 2.000 / 10.000.000. Hvis interessert Email: jannyhamy@gmail.com Hva er App: +2349038470654 Takk, Harlen Triplett

    SvarSlett
  8. Er du interessert i et lån? Søk i dag via e-post: unitedloaninvestment1@outlook.com

    SvarSlett
  9. God dag

    Trenger du et lån til alle formål? Bridge Finance tilbyr lån med gunstig rente. Lånene våre er enkle og raske. Kontakt oss i dag for å få lånet du trenger. Vi kan matche ethvert lån med en rente på 2% til budsjettet. Hvis du er interessert, kan du kontakte oss umiddelbart via (adrianbay0008@gmail.com)

    SvarSlett
  10. Trenger du et lån? Et lån for å betale ned gjelden eller betale regningene dine eller starte en ny virksomhet? Et lån for å finansiere prosjektet ditt? Vi tilbyr garanterte låntjenester til alle beløp med en rente på 2%. For svar og mer informasjon, send svar på følgende e-post: paulgarry328@gmail.com

    SvarSlett
  11. Jeg heter Patricia Martins, en enslig forsørger. Før mannen min døde forlot han oss så mye gjeld, jeg var så forvirret og frustrert over hvordan jeg skulle betale den enorme gjelden. En dag jeg gikk gjennom internett kom jeg over et vitnesbyrd av (Pedro Gonçalo) om hvordan GINA MORGAN hjalp ham med et lån. Så jeg søkte om et lån på € 85 000 EURO med en varighet på 5 år fra selskapet via posten hennes (ginamorganloancompany@gmail.com) Da jeg søkte om lånet, lovte jeg GOD at hvis jeg får lånet, vil jeg la verden få vite hva han gjorde for meg, til min største overraskelse, på mindre enn 48 timer ble lånet mitt gitt med en rente på 2%. Nå har jeg gjort opp mannen min gjeld og startet opp et nytt liv og egen virksomhet. Jeg oppfylte akkurat mitt løfte. Så hvis du ønsker noen form for lån til så lite som 2%, vennligst kontakt GINA MORGAN LOAN COMPANY LTD på hennes e-post ginamorganloancompany@gmail.com

    SvarSlett
  12. Hei alle sammen, dette for å informere dere om at Sun Trust gir ut lån til en veldig lav rente på 3%. Trenger du et presserende personlig lån? Trenger du et presserende lån for å starte opp virksomheten? Trenger du et presserende lån for å betale for studieavgiften? Trenger du et presserende lån for å betale ned gjelden, trenger du et presserende lån for å reise ut av landet? Trenger du et presserende lån for å investere i ditt land eller landsbyer? E.t.c vi tilbyr alle typer lån uten registrerings- eller overføringsgebyr for mer informasjon eller ber oss sende e-post til (suntrustfinancialhome@gmail.com) takk.

    SvarSlett
  13. Trenger du et lån? Vi tilbyr enkle og rimelige lån til 3% rente. Lånet vårt er raskt og pålitelig. For mer informasjon Vennligst kontakt oss nå, og tjenesten vår er veldig rask og enkel. Vi holder til her i Tyskland

    GCG Finacial Home
    gcgfinancialhome008@gmail.com

    SvarSlett
  14. Trenger du et lån? Vi tilbyr enkle og rimelige lån til 3% rente. Lånet vårt er raskt og pålitelig. For mer informasjon Vennligst kontakt oss, Easy lån vi er lokalisert her i Tyskland

    Epost bare via: excelgcgcapitol01@gmail.com

    SvarSlett
  15. Hei alle sammen. Jeg så kommentarer fra folk som allerede fikk lånet fra rene hjertelån, og da bestemte jeg meg for å søke under deres anbefalinger, og for bare noen timer siden bekreftet jeg på min egen personlige bankkonto et samlet beløp på 35 000 euro som jeg ba om. Dette er virkelig en god nyhet, og jeg råder alle som trenger ekte lån å søke via e-posten sin (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com). Jeg er glad nå som jeg har fått lånet jeg ba om

    SvarSlett
  16. Hei
    Trenger du et presserende lån for å dekke dine økonomiske behov? Vi tilbyr lån fra 2000 til 50 000 000,00, vi er pålitelige, kraftige, raske og dynamiske, sjekker ikke kreditt og tilbyr 100% garanti for eksterne lån i løpet av denne perioden.
    Vi lånte også ut hele valutaen med en rente på 3% på alle lån .... Hvis du er interessert, kan du returnere til oss med denne e-postmeldingen.
    Vennligst returner til oss, hvis du er interessert,

    maruisdumon01@gmail.com
    Whatsapp: +33755921837
    Din kjære,
    Fru Maruis Dumon

    SvarSlett
  17. Hei
    Trenger du et presserende lån for å dekke dine økonomiske behov? Vi tilbyr lån fra 2000 til 50 000 000,00, vi er pålitelige, kraftige, raske og dynamiske, sjekker ikke kreditt og tilbyr 100% garanti for eksterne lån i løpet av denne perioden.
    Vi lånte også ut hele valutaen med en rente på 3% på alle lån .... Hvis du er interessert, kan du returnere til oss med denne e-postmeldingen.
    Vennligst returner til oss, hvis du er interessert,

    maruisdumon01@gmail.com
    Whatsapp: +33755921837
    Din kjære,
    Fru Maruis Dumon

    SvarSlett
  18. Hei
    Trenger du et presserende lån for å dekke dine økonomiske behov? Vi tilbyr lån fra 2000 til 50 000 000,00, vi er pålitelige, kraftige, raske og dynamiske, sjekker ikke kreditt og tilbyr 100% garanti for eksterne lån i løpet av denne perioden.
    Vi lånte også ut hele valutaen med en rente på 3% på alle lån .... Hvis du er interessert, kan du returnere til oss med denne e-postmeldingen.
    Vennligst returner til oss, hvis du er interessert,

    maruisdumon01@gmail.com
    Whatsapp: +33755921837
    Din kjære,
    Fru Maruis Dumon

    SvarSlett
  19. Trenger du et lån til en veldig lav rente på 2%? vi gir ut boliglån, forretningslån alle slags lån Interessert, kontakt oss via e-post: arnoidweman@gmail.com for mer informasjon

    SvarSlett
  20. Hei, kvinner og respektable menn

    Trenger du et presserende lån?

    Trenger du et lån for å starte en bedrift eller et prosjekt eller kjøpe et hus eller et kjøretøy?

    Trenger du et lån for å ta vare på forpliktelser eller ta vare på regninger?

    I tilfelle svaret ditt er "ja", bør du ganske enkelt ta kontakt med oss ​​nå via e-post @ sterlingfinancegroup.usa.org@gmail.com for å få en rask kreditt.

    Sterling Finance Group er en verdensomspennende forhåndssammenslutning som er viet til å gi snappy sikrede og usikrede pengekreditter til mennesker og organisasjoner med en lånegebevilling på 2%. Vi har hjulpet mange individer og foreninger som sliter med store utfordringer med økonomiske utfordringer. Ved å presentere en søknad hos oss, presenterer du en applikasjon for en innelukket organisasjon som tenker på dine pengerelaterte behov. Vi vil håndtere deg gjennom hele prosedyren. VÅRE LÅNSTJENESTE INKLUDERER; * PERSONLIG LÅN * FORRETNINGSLÅN * PÅLÅNINGSLÅN Vi tilbyr lån fra et basisklasse fra 1 000 USD til en grense på 10 millioner dollar og i en periode på 1 til 30 år for å tilbakebetale et forskudd både for sikrede og usikrede.

    Målet vårt er å sannsynligvis gi forbløffende dyktige budsjettadministrasjoner. Forsøk å ikke holde budsjettproblemene dine for deg selv, med det mål at du ikke er et ess med forpliktelse eller monetært press, så du bør komme i kontakt med oss ​​raskt for å ta oss av pengene-relaterte problemer. Det vil være en ekstraordinær tilfredshet for oss når du er monetært jevn.

    For mer informasjon om lånetilbudet vårt, hvis det ikke er for mye problemer å nå oss gjennom denne e-posten nedenfor.
    E-post: sterlingfinancegroup.usa.org@gmail.com

    Vennlig hilsen
    Gerald og Megan
    Sterlingfinancegroup.usa.org@gmail.com

    SvarSlett
  21. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  22. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  23. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  24. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  25. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  26. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  27. Det ville være urettferdig fra min side å ikke berømme den som tillot meg å få et lån med penger forrige måned som jeg trengte for å redde et livstruende i begynnelsen, jeg trodde ikke det et øyeblikk, men nysgjerrigheten min presset meg til å prøve og til slutt klarte jeg å få dette lånet som min utgang fra denne blindveien der jeg bodde, jeg oppfylte betingelsene og uten problemer ble kontoen min kreditert 90 000 € som jeg ba om. Du som trenger å ta et lån, ta kontakt med: jose.paloupujol1@gmail.com Det vil være en stor glede å hjelpe deg. Takk for at du gjorde som meg og send forespørselen om å få lånet ditt om 48 timer kl. mer. Her er e-posten hans: jose.paloupujol1@gmail.com
    WhatsApp: +33755921837

    Kontakt ham hvis du er i nød ...

    Få endelig beskjeden om å hjelpe dem som er i nød

    SvarSlett
  28. Jeg vil dele med dere alle her om hvordan jeg får lånet mitt fra Herr Benjamin som hjalp meg med et lån på 400 000,00 euro for å forbedre virksomheten min. Det var lett og raskt når jeg søkte om lånet når ting ble grovt med virksomheten min. Benjamin gir meg lån uten forsinkelse. her er Mr Benjamin e-post / whatsapp-kontakt: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com.

    SvarSlett
  29. Trenger du et presserende lån ?, for mer informasjon, kontakt oss via e-post: (herics.agnes1@gmail.com)
    Lånetilbud.

    SvarSlett
  30. Trenger du et presserende lån ?, for mer informasjon, kontakt oss via e-post: (herics.agnes1@gmail.com)
    Lånetilbud.

    SvarSlett
  31. Jeg er en privat lånegiver som gir muligheter for levetid. Du trenger et presserende lån for å tømme gjeldene dine, eller trenger du et kapitallån for virksomheten din? Har du blitt avvist av banker og andre finansinstitusjoner? Trenger du et konsolideringslån eller et pantelån? Søk ikke mer, da vi er her for å gjøre alle dine økonomiske problemer til en fortid. Vi låner ut midler fra personer som har behov for økonomisk assistanse, som har dårlig kreditt eller trenger penger for å betale regninger, for å investere i virksomheten med 2% .Jeg vil bruke dette mediet for å informere deg om at vi gir pålitelig og mottaker assistanse og vil tilby lån. Takk, vennligst kontakt oss i dag på: Scottmcallloans@gmail.com

    SvarSlett
  32. Hei, jeg er Amber Shaw jeg er her for å anbefale dere alle til Mr Otto fra Mobil Funding Inc. som endelig har satt et stort smil på ansiktet mitt ved å gi meg et lån sum på € 15,000.00 til en svært lav rente. For mer info kontakt ham i dag via e-post: mobilfunding1999@gmail.com og takk meg senere fordi han er veldig pålitelig.

    SvarSlett

  33. I got my already programmed and blanked ATM card to withdraw the maximum of $1,000 daily for a maximum of 20 days. I am so happy about this because i got mine last week and I have used it to get $20,000. Mike Fisher Hackers is giving out the card just to help the poor and needy though it is illegal but it is something nice and he is not like other scam pretending to have the blank ATM cards. And no one gets caught when using the card. get yours from Mike *email: blankatm002@gmail.com you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment +1(301) 329-5298

    SvarSlett
  34. Leter du etter et forretningslån, personlige lån, pantelån, billån, studielån, gjeldskonsolidering, usikrede lån, risiko
    kapital osv. ... Du er på rett sted
    Dine låneløsninger! Jeg er en privat utlåner som låner ut
    Enkeltpersoner og bedrifter til en lav rente og rimelig
    Rente på 3%. Kontakt oss via e-post: Personalloanesay@gmail.com
    Gud velsigne deg

    SvarSlett

  35. Hei fru og herre Godt nytt år. Jeg er fru Carollina. Jeg gir alle typer lån. Dette året 2021 er et år med velsignelse med et lån som vil følge deg gjennom hele året 2021. Mitt tilbud er fra 5.000 til 60.000.000 med en sats på 2% for enhver interessert og seriøs person.

    Kontakt meg på: mrscarollinalarryfastcash@gmail.com

    SvarSlett
  36. Borrow money here today at 3% interest rate. My company offer all kind of financial services at 3% interest rate and our services is 100% guarantee and risk free. to Apply, contact my company via email: sawda.finance@gmail.com

    SvarSlett

  37. Have you been defrauded by deceptive Bitcoin traders? Or are you seeking to recover funds you lost on telegram accounts to take over hackers/rippers?. I personally will recommend no one other than albertgonzalezwizard (@) gmail com This is the least I could do for them after they saved my life by helping me recover up to 3.966BTC in less than two weeks from an online ripper lately. I got referred to them via my colleague at work , they also helped his spouse recover tokens and coins lost to scams .I'm glad I got in contact with this specialist because I would have most likely fallen victim to another online fraudster all in the name of them trying to help me. I owe this people a lot because it is so hard to see legit help online. Are you having similar issues with your BTC Wallet,Don't get scammed by these online fraudsters, contact albertgonzalezwizard (@) gmail com they are the most efficient and most trusted recovery expert on here Whatsapp +31684181827 or Telegram: +31687920980

    SvarSlett